Åpenhetsloven og aktsomhetsvurderinger

Åpenhetsloven stiller krav om at virksomheter som omfattes av loven innen 30. juni hvert år skal redegjøre for aktsomhetsvurderingene som er gjennomført. Redegjørelsen skal gjøres lett tilgjengelig på virksomhetens nettside.  

Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg har en historie tilbake til 1868. Det å hjelpe sårbare og utsatte mennesker har vært og er vår drivkraft og kjernen i våre vedtekter og vårt formål i over 150 år.

Vi har nå gjennomført aktsomhetsvurderinger knyttet til leverandører, underleverandører og samarbeidspartnere. Vårt håp er at den dialogen vi har hatt med våre leverandører i denne sammenheng bidrar til at nettopp sårbare og utsatte mennesker sikres grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.   

I en verden med økende globalisering og stadig mer kompliserte globale verdikjeder er det å ha total kontroll på alle ledd i alle verdikjeder en nærmest uoverkommelig oppgave. Denne erkjennelsen ligger i bunnen som et premiss for vår tilnærming i arbeidet med aktsomhetsvurderingene.

I tråd med kravene i Åpenhetsloven har Stiftelsen sammen med våre heleide datterselskaper og Diakonissehusets Eiendomsstiftelse gjennomført aktsomhetsvurderinger som favner disse selskapene:  

Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg             org nr: 977 127 769

Lovisenberg Diakonale Barnehage AS                org nr: 993 804 703

Lovisenberg Sykehusapotek AS                         org nr: 999 260 497

Lovisenberg Diakonale Høgskole AS                  org nr: 994 881 078

Lovisenberg Omsorg AS                                   org nr: 984 328 923

Lovisenberg Omsorg 2 AS                                 org nr: 916 911 793

Lovisenberg Rehabilitering AS                          org nr: 924 212 446

Lovisenberg Eiendomstjenester AS                   org nr: 911 561 050 

Lovisenberg Driftstjenester AS                          org nr: 915 647 014 

Diakonissehusets Eiendomsstiftelse                  org nr: 979 607 229

 

Metode for aktsomhetsvurderingene

Metoden vi som konsern har benyttet for våre aktsomhetsvurderinger er fem-delt:

Ledelsesforankring

Etiske regler for leverandører

Risikovurderinger

Spørreundersøkelser

Tiltak (basert på utfallet av pkt. 1 – 4 over)

 

Ledelsesforankring

Som ideell diakonal stiftelse med omfattende virksomhet innenfor blant annet sykehusdrift, helseutdanning, eldreomsorg og barnehagedrift har vårt formål og virke siden begynnelsen i 1868 vært å hjelpe sårbare grupper i samfunnet. Våre verdier, KVALITET, NESTEKJÆRLIGHET, HANDLEKRAFT og FELLESSKAP, er godt forankret hos oss.

Vår historie, tradisjon og verdier skal også gjenspeile seg i våre forventninger og våre krav til leverandører, underleverandører og samarbeidspartnere for øvrig.

I tillegg er Åpenhetsloven og aktsomhetsvurderinger forankret i alle styrer og hos ledelsen i alle våre selskap.

 

Etiske regler for leverandører

Våre etiske regler for leverandører er forankret i alle styrer og hos ledelsen i alle selskapene.

Disse reglene er gjort kjent for våre store leverandører, og de skal gjøres kjent for og aksepteres av nye store leverandører.

Reglene finnes i sin helhet her

 

Risikovurderinger

I 2022 hadde selskapene i konsernet til sammen ca. 2 000 ulike leverandører. Kjøp målt i kroner for året er fordelt slik:

 

Kjøp kr 1 til kr 100 000                         ca. 1 700 leverandører

Kjøp kr 100 000 – 1 000 000                  ca. 200 leverandører

Kjøp kr 1 000 000 – 10 000 000             ca. 90 leverandører

Kjøp over kr 10 000 000                       ca. 10 leverandører

 

Våre risikovurderinger har satt søkelys på leverandører med et volum på over NOK 100 000, med hovedvekt på de store leverandørene.  

 

Vi har videre gjennomført risikovurderinger av våre leverandører ut fra:

  • Bransje

  • Produktkategori

  • Geografisk område

Basert på disse risikovurderingene har vi identifisert følgende områder med ekstra risiko for menneskerettighetsbrudd og mangel på anstendige arbeidsforhold hos våre leverandører, underleverandører og samarbeidspartnere:

Byggearbeider, herunder bygg og anleggsmaterialer, med underleverandører og komplekse verdikjeder.

Medisinsk forbruksmateriell, hvor vi vet at mye produseres i land som er krevende å kontrollere.

Elektronikk, IKT-utstyr og batterier vet vi har produksjonskjeder som kan munne ut i land eller områder der vi ikke er trygge på at det er anstendige arbeidsforhold.

Mat og drikke, og da spesielt frukt, grønnsaker, kaffe, te og kakao.

Leverandører/samarbeidspartnere i land utenfor OECD-området.

 

Spørreundersøkelser

Basert på disse risikovurderingene av våre leverandører har vi gjennomført spørreundersøkelser hos 23 utvalgte leverandører.

Alle leverandører svart skriftlig på disse skriftlige spørsmålene fra oss:  

1. Kan dere som leverandør/samarbeidspartner bekrefte at dere følger lover og regler, sentrale FN-konvensjoner, ILO-konvensjoner og nasjonal arbeidslovgivning på produksjonsstedet, samt at FNs menneskerettighetserklæring respekteres?

2. Ivaretar dere mangfold og likebehandling i virksomheten?

3. Stiller dere krav til deres (under)leverandører om mangfold og likebehandling?

4. Følger dere opp at (under)leverandørene deres utfører sine tjenester på en etisk og etterrettelig måte?

5. Finnes det dokumentasjon på at deres virksomhet ivaretar relevante HMS-standarder?

6. Har dere dokumentasjon på at deres (under)leverandører ivaretar relevante HMS-standarder?

7. Oppfyller virksomheten det til enhver tid gjeldende regelverk for arbeidstakers rettigheter?

8. Oppfyller virksomhetens (under)leverandører de til enhver tid gjeldende regler for arbeidstakers rettigheter?

9. Har virksomheten rutiner for deling av informasjon med de ansatte relatert til arbeidstakers rettigheter?

10. Har virksomheten rutiner for å sikre at dere verken ansetter barn eller medvirker til barnearbeid?

11. Har virksomheten tiltak for å sikre at (under)leverandører ikke ansetter barn eller medvirker til barnearbeid?

12. Har virksomheten rutiner for å sikre at dere ikke bidrar til diskriminering?

 

Vi har analysert svarene fra hver leverandør fra undersøkelsen og kategorisert svarene som er gitt ut fra:

  • Grønn risiko

  • Oransje risiko

  • Rød risiko

Vår vurdering er at de generelle risikoområdene nevnt over med bransje, produktkategori og geografi i seg selv representerer en oransje risiko. Med utgangspunkt i dette har vi vurdert følgende handlingsalternativer:

  • Stille krav til leverandøren

  • Avvikle leverandøren

  • Akseptere risikoen

De skriftlige svarene på våre skriftlige spørsmål har ikke avdekket noen særskilt risiko knyttet til enkeltleverandører.

Med bakgrunn i dette har vi valgt å akseptere den iboende risikoen som ligger i at vi er en aktør i en global verden med til dels sammensatte og kompliserte verdikjeder.

 

Kontaktinformasjon

Spørsmål om våre aktsomhetsvurderinger kan rettes til økonomi- og finansdirektør Lasse Bjerkås.

Benytt e-post lasse.bjerkas@lovisenberg.no